Τρίτη, 27 Μαρτίου 2012

Κι όμως, το είχε προβλέψει ο Πατροκοσμάς!...


 

Κι όμως, το είχε προβλέψει ο Πατροκοσμάς!...

Όλοι μιλούν την νέα «Κιβωτό», η οποία περιέχει παλαιούς σπόρους για νέες καλλιέργειες, το «Οικολογικό Καράβι» που εκπροσωπεί την Ελλάδα στην 12η Διεθνή Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας. Κι όμως!.. Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός είχε μιλήσει πρώτος για την αναζήτηση σπόρων, που θα σώσουν τη γενιά την Ελλήνων!.. Διαβάστε τι γράφουμε μέσα στο βιβλίο μας «Ο Άγνωστος Πατροκοσμάς»!..  

ΑΣ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ με ένα άρθρο που διαβάζουμε στην εφημερίδα «Το Βήμα»:
«Φοιτητές αρχιτεκτονικής, πολιτικοί μηχανικοί, καθηγητές, βιολόγοι και οι τακτικοί του Μουσείου Μπενάκη σχημάτισαν την ουρά των επισκεπτών που περίμενε υπομονετικά τη σειρά του για να μπει στην Κιβωτό την Δευτέρα το βράδυ.
Το οικολογικό καράβι που αγκυροβόλησε στο κτίριο της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη προτείνοντας νέες κουλτούρες εδαφικής ζωής.
Ο λόγος για την εθνική εκπροσώπηση στην 12η Διεθνή Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας που από μέχρι τις 22 Μαϊου βρίσκει θέση στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου.
«Κιβωτός. Παλαιοί σπόροι για νέες καλλιέργειες» είναι ο τίτλος της ελληνικής συμμετοχής που σχεδίασαν και επιμελήθηκαν οι Φοίβη Γιαννίση και ο Ζήσης Κοτιώνης. Τους εθνικούς επίτροπους παρουσίασε ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, ΄Αγγελος Δεληβορριάς, αναφέροντας ότι είναι «χαρά και τιμή για το Μουσείο Μπενάκη να φιλοξενεί μια τέτοια έκθεση».
Για ένα μοντέλο επιστροφής στη φύση μας μίλησε ο Ζήσης Κοτιώνης, ενώ από τη μεριά της, η Φοίβη Γιαννίση τόνισε στο Βήμα ότι η Κιβωτός είναι το αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς.
Ο Ορέστης Δαβίας στη συλλογή του φυτογενετικού υλικού, ο Γιάννης Ισιδώρου στην οπτική και ηχητική εγκατάσταση, ο Κώστας Μανωλίδης στις τοπιακές τοπολογίες, η Μαρία Παπαδημητρίου με το υλικό τεκμηρίωσης του εργαστηρίου και ο Αλέξανδρος Ψυχούλης στα ίχνη ενός οδηγού για τον επίδοξο κηποτέχνη – καλλιεργητή της αστικής ζωής συνέθεσαν το αποτέλεσμα της δουλειάς που φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη σε διοργάνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και το Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Μαζί με την έκθεση της Κιβωτού στο Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάστηκε και η έκθεση «Αθήνα Χ4.
Αρχιτεκτονικές προτάσεις για την πόλη». Ο λόγος για τις 120 σχετικές προτάσεις που κατατέθηκαν στο Μουσείο Μπενάκη στο πλαίσιο του διαγωνισμού Αθήνα Χ4, Ενοποίηση Αρχαολογικών Χώρων & Αναπλάσεις Α.Ε. υπό την αιγίδα του υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και με τη χορηγία της Εθνικής Τράπεζας.
Η τελευταία έκθεση θα διαρκέσει έως τις 17 Απριλίου στο Μουσείο Μπενάκη.»
Τι έλεγε ο Πατροκοσμάς
Διαβάζοντας κανείς το βιβλίο μας «Ο Άγνωστος Πατροκοσμάς», θα δει πώς ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο μεγάλος Προφήτης του Γένους μας, είχε προβλέψει την ανάγκη εξεύρεσης σπόρων για την διαιώνιση όχι μόνο της γενιάς των φυτών, αλλά και των ιδίων των Ελλήνων!.. Διαβάζουμε:
65. "Ζώα δεν θα μείνουν• θα τα φάνε. Φάτε και σεις μαζί μ΄ αυτούς. Στα Τζουμέρκα θα πάρετε σπόρο".
Η «Κιβωτός των Σπόρων», που δημιουργήθηκε στη Νορβηγία για την διαφύλαξη του φυτικού βασιλείου!.. Όπως λέει ο Αμερικάνος οικολόγος Κάρι Φούλερ, στον οποίο ανήκει η ιδέα της δημιουργίας του Θησαυροφυλακίου: «Στη θερμοκρασία των -18 βαθμών Κελσίου οι σπόροι σημαντικών καλλιεργειών όπως το σιτάρι, το κριθάρι, το μπιζέλι μπορούν να αντέξουν για 1.000 χρόνια. Είναι μια μοναδική ασφάλεια ζωής για τον πλανήτη»…»!
«Όσοι προλάβουν, ας πάνε σε ψηλά βουνά, μακριά από δρόμους», γράφει ο Λεόντιος Μοναχός Διονυσιάτης, Αλλά και εις το αλβανικό χειρόγραφο διαβάζομε: «Άλογα δεν θα μείνουν. Θα πάτε και σεις μαζί μ' αυτά. Από τα Τζουμέρκα θα ξαναπιάσετε τη ράτσα τους».
Η προφητεία αυτή του Πατροκοσμά, ότι θα έρθει καιρός που θα χαθούν ακόμη και οι σπόροι, άρα χάνεται το φυτικό βασίλειο και θα πρέπει να πάμε στα Τζουμέρκα να πάρουμε σπόρους, έρχεται να επιβεβαιωθεί στις μέρες μας, όπου οι επιστήμονες κατασκεύασαν μία «Κιβωτό των Σπόρων» την οποίαν μάλιστα εγκαινίασαν την Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2008. Ας διαβάσουμε την είδηση:
«Εγκαινιάζεται σήμερα το Παγκόσμιο Θησαυροφυλάκιο Σπόρων ή αλλιώς Πράσινη Κιβωτός του Νώε, ανοίγοντας επίσημα τους θαλάμους της σε 250.000 δείγματα σπόρων από διάφορες χώρες.
Για την τοποθεσία του Θησαυροφυλακίου επιλέχθηκε το νορβηγικό αρχιπέλαγος Σβάλμπαλντ, δυο βήματα από τον Βόρειο Πόλο. Ένα μέρος απομονωμένο, πολιτικά σταθερό, και προσβάσιμο με τις ελάχιστες υποδομές.
Η κατασκευή του ιδιαιτέρως προσεγμένη, ώστε να αντέχει σεισμούς μεγαλύτερους των 6 Ρίχτερ, ακόμα και πυρηνική επίθεση.
Το κόστος του; Έξι εκατομμύρια ευρώ, τα οποία κάλυψε η Νορβηγία. Η αποστολή του όμως ανεκτίμητη: να εγγυηθεί την μακροπρόθεσμη επιβίωση θεμελιωδών καλλιεργειών και φυτών ακόμα και αν αυτά εξαφανιστούν εν όψει των σοβαρών κλιματικών αλλαγών.
Τα εγκαίνια της Πράσινης Κιβωτού γίνονται σήμερα με την παρουσία πολλών προσωπικοτήτων, όπως ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο και η βραβευμένη με Νόμπελ Ειρήνης Κενυάτισσα, οικολόγος Ουανγκάρι Μαατάι.
Όπως λέει μάλιστα ο Αμερικάνος οικολόγος Κάρι Φούλερ, στον οποίο ανήκει η ιδέα της δημιουργίας του Θησαυροφυλακίου:
«Στη θερμοκρασία των -18 βαθμών Κελσίου οι σπόροι σημαντικών καλλιεργειών όπως το σιτάρι, το κριθάρι, το μπιζέλι μπορούν να αντέξουν για 1.000 χρόνια. Είναι μια μοναδική ασφάλεια ζωής για τον πλανήτη». (110)

Αριστερά: Το παγκόσμιο θησαυροφυλάκιο σπόρων το οποίο στεγάζει αντίγραφα μοναδικών ποικιλιών των πλέον σημαντικών φυτών του πλανήτη κοντά στο χωριό Longyearbyen, στην περιοχή Svalbard στη Νορβηγία!.. Δεξιά: Μια ελληνική οικογένεια μαζεύει σπόρους.
«Το θησαυροφυλάκιο των σπόρων είναι το ασφαλιστήριο συμβόλαιό μας», δήλωσε ο πρωθυπουργός της Νορβηγίας Γενς Στόλτενμπεργκ, στην τελετή των εγκαινίων, και συμβολικά, μαζί με την Κενιάτισσα Ουανγκάρι Μαατάι, νομπελίστρια Ειρήνης 2004, τοποθέτησε στο ψυγείο το πρώτο κουτί με σπόρους ρυζιού.
«Οι συνθήκες εδώ είναι ιδανικές», δήλωσε ο Κάρι Φόουλερ, επικεφαλής του οργανισμού Global Crop Diversity Trust στην κατηφορική ατσάλινη σύραγγα που οδηγεί στις τρεις μεγάλες αίθουσες κατάψυξης. «Στους θαλάμους μπορούν να αποθηκευτούν 4,5 εκατομμύρια είδη του φυτικού βασιλείου, γύρω στα 2 δισεκ. σπόροι». Και πρόσθεσε: «Παλαιότερα, πόλεμοι ή εκτεταμένες φυσικές καταστροφές μπορούσαν να εξαφανίσουν κάποιο είδος και δεν υπήρχε περίπτωση να το ξαναδούμε - όπως τους δεινόσαυρους. Τώρα όμως, δίνουμε τέλος σε αυτή την απειλή, αποκλείουμε το ενδεχόμενο εξαφάνισης κάποιου είδους από το φυτικό βασίλειο».
Οι ψυκτικές εγκαταστάσεις διατηρούν τους σπόρους σε θερμοκρασίες 18-20 βαθμών Κελσίου κάτω από το μηδέν. Σε τέτοιες συνθήκες, το σιτάρι μπορεί να διατηρηθεί 2.000 χρόνια και το κριθάρι 1.700. Αν παρουσιάσουν βλάβη τα μηχανήματα, οι συμπαγείς πάγοι διατηρούν τις εγκαταστάσεις σε θερμοκρασία -4 βαθμών, εξασφαλίζοντας τα απαραίτητα για τις επισκευές χρονικά περιθώρια. (111)
Θα διακινδυνεύσουμε μία ταπεινή μας άποψη, ότι ενδεχομένως η «Πράσινη Κιβωτός του Νώε», όπως ονόμασαν την Κιβωτό των Σπόρων, να δίνει εμμέσως και μια επιστημονική εξήγηση του τρόπου με τον οποίον ο Νώε διέσωσε όλα τα πτηνά, κτήνη και ερπετά της γης, που αναφέρει η «Γένεσις» στο 6ο και 7ο κεφάλαιό της, βάζοντας μέσα στην Κιβωτό ενδεχομένως όχι τα ίδια τα ζώα, αλλά τα αυγά των ζώων αυτών, δεδομένου ότι η μικρών διαστάσεων Κιβωτός, που περιγράφει η Βίβλος («τριακοσίων πήχεων το μήκος της κιβωτού και πεντήκοντα πήχεων το πλάτος και τριάκοντα πήχεων το ύψος αυτής», Γεν. 6, 15), δεν ήταν ικανή να χωρέσει τόσα πολλά κτήνη, ερπετά και πτηνά της γης. Άλλωστε με τη φράση «διαθρέψαι σπέρμα επί πάσαν την γην» (Γεν. 7, 3) μήπως ο Θεός εννοούσε αυτό ακριβώς, που θίγουμε ως θέμα; Είναι ένα ερώτημα.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο Νώε, βλέποντας τη μη χωρητικότητα της Κιβωτού, παρέλαβε δύο (Γεν. 7, 15) και όχι επτά ζεύγη των καθαρών κτηνών και πτηνών (Γεν. 7, 2-4) , όπως διαφαίνεται από την σχετική διατύπωση των βιβλικών χωρίων (112).
Ωστόσο, για να έλθουμε και πάλι στον Πατροκοσμά, μη λησμονούμε και την δημιουργία στον ελλαδικό χώρο της λεγόμενης «Τράπεζας Σπόρων Αιγαίου»! Και ιδού γιατί:
Η συνεχιζόμενη και συστηματική εξαφάνιση των τοπικών ποικιλιών φυτών, θα οδηγήσει σύντομα στο σημείο να θεωρείται πολυτέλεια το δίλημμα κατά πόσο θέλουμε να καταναλώνουμε μεταλλαγμένα ή όχι. Όταν εξαφανιστούν οι τοπικές ποικιλίες καλλιεργήσιμων φυτών, μαζί τους θα εξαφανιστούν ανεπιστρεπτί και οι επιλογές μας, καθώς θα είμαστε διατροφικά εξαρτημένοι. Αυτός και ο λόγος που δημιουργήθηκε η «Τράπεζα Σπόρων Αιγαίου», η οποία, πέραν των άλλων επισημαίνει τα εξής: 

Το λογότυπο της «Τράπεζας Σπόρων Αιγαίου»!.. Πόσο δίκιο είχε ο Πατροκοσμάς, ο οποίος, όπως δείχνουν τα πράγματα, ήταν ο πρώτος ο οποίος έθεσε θέματα οικολογίας και περιβάλλοντος στην Ελλάδα!..
«Δεδομένου ότι υπάρχει ανετοιμότητα, όσον αφορά το πρόβλημα το οποίο απροκάλυπτα εντείνεται, πρέπει η κοινωνία να αφυπνιστεί και να λάβει τα μέτρα της απέναντι σε μία κατάσταση επικίνδυνα οργανωμένη και δρομολογημένη, για τον έλεγχο των διατροφικών πηγών του κόσμου.
Ενώ χρειάζονται αιώνες για να εξελιχθούν οι τοπικές ποικιλίες φυτών, σε λίγες μόνο δεκαετίες βλέπουμε ότι σε ολόκληρη την Ελλάδα, οι τοπικές ποικιλίες εξαφανίζονται με ιδιαίτερα ανυσυχητικούς ρυθμούς. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στην Ελλάδα, σε λίγες μόνο δεκαετίες, από τις 200 ποικιλίες σταριού που καλλιεργούνταν, έχουν μείνει μόνο 20, δηλαδή μειώθηκαν κατά 92%. Επίσης, πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι μόνο το 2-3 % των ποικιλιών λαχανικών που υπήρχαν πριν 50 χρόνια στην Ελλάδα έχει διασωθεί υπό καλλιέργεια μέχρι τις μέρες μας.» (!!)

Προσπαθώντας, λοιπόν, να προσεγγίσει αυτό το δύσκολο πρόβλημα, το Αρχιπέλαγος δημιούργησε την άνοιξη του 2005 την Τράπεζα Σπόρων Αιγαίου, η οποία εδρεύει στην ερευνητική βάση στις Ράχες Ικαρίας και έχει ως στόχο τη συγκέντρωση και μακροχρόνια φύλαξη σπόρων, καθώς και τον πολλαπλασιασμό και τη διάδοση της καλλιέργειας των τοπικών ποικιλιών καλλιεργούμενων φυτών από τα νησιά του Αιγαίου!  (…). 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

για να εξηγηθούμε και να μην "παρεξηγηθούμε"…


Αυτό το ιστολόγιο δεν είναι δημοσιογραφικό, καθόσον ενημερώνεται περιοδικώς δεν μπορεί να θεωρηθεί, από νομική άποψη, ως τέτοιο.Ο διαχειριστής του ιστολόγιου και οι συνεργάτες δεν ευθύνονται για τα σχόλια και τους δεσμούς που περιλαμβάνουν.
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε.